عارضه یابی سازمانی، نخستین گام برای رسیدن به سازمان سرآمد

در این مقاله عارضه یابی سازمانی به عنوان نخستین گام برای رسیدن به سازمان سرآمد توضیح داده می شود.

سرآمد شدن یک سازمان، فرایند پیوسته ایست که با برنامه ریزی و هدف گذاری آغاز می شود و در طول مسیر با ارزیابی های مداوم با توجه به اهداف از پیش تعیین شده، نواقص و نارسایی ها مشخص شده و با اصلاحات لازم، حذف موانع و تقویت نقاط قوت انجام می شود.
درک و شناخت کامل از وضعیت موجود سازمان و پیداکردن مشکلات آن که با عنوان عارضه نامیده می شود، اقدامی حیاتی در فرآیند پیوسته فوق الذکر است. در اینجا به طور خلاصه عارضه یابی سازمانی شامل مدل و کارکردهای مهم آن به عنوان نقطه آغازی جهت ورود به مسیر رشد و سرآمدی مورد بررسی اجمالی قرار گرفته است.

در بسیاری از مباحث مدیریتی، سازمان به بدن انسان تشبیه می شود، چرا که سازمان نیز یک موجود پویا و زنده است. همانطوری که پیش نیاز انجام هر درمان و بهبود در بدن، انجام آزمایش های کاملی از وضعیت بدن انسان است و هر چه دقت این آزمایش ها بیشتر و دقیق تر باشد بهبودها و فرایند درمان موثرتر خواهد بود، در مورد ایجاد اصلاحات وحرکت به سوی رشد و پیشرفت سازمان نیز انجام فرایند عارضه یابی همین حکم را دارد و با انجام این فرایند سعی در یافتن معضلات و تنگناهایی داریم که ممکن است به عنوان سدی مانع حرکت سازمان در مسیر بهبود باشند.

انجام فعاليت عارضه يابي به عنوان گام اوليه در تعريف اقدامات لازم براي توسعه ظرفيت مديريت و نظام هاي مديريتي و اصلاح عملكرد سازمان فعاليتي بسيار ضروري و گامي از يك پروژه استراتژيك در سازمان است.
مهم ترين کارکردهای انجام عارضه یابی سازمانی عبارتند از:
• شناسایی علل تأخيرات پروژه هاي سازمان
• محاسبه شاخص هاي بهره وري و سودآوري
• تحليل دقيق ساختار، فرآيند اهداف و استراتژي هاي سازمان و بهبود آنها
• تعيين نقاط قوت و ضعف و اولويت بندي مشكلات
• عارضه يابي منابع انساني، ارگونومي و محيط كار
• شناسايي و تحليل محيط موجود براي بررسي عملكرد سازمان
• تعيين راهكارهاي علمي حل مشكلات
• جلوگيري از اتلاف منابع مالي سازمان در پروژه هاي غير كاربردي
مراحل عارضه یابی
مراحل انجام پروژه های عارضه یابی به طور کلی به شرح زیر است:
1- طرح موضوع و بیان مسئله یا مسائل سازمان
2- کسب موافقت مدیریت ارشد برای اجرای پروژه عارضه یابی
3- تشکیل تیم عارضه یابی به منظور ایجاد تفاهم و کسب حمایت و همکاری مدیران
4- انجام آموزشهای اولیه، توجیه و ایجاد اعتقاد در مدیران و سایر اعضا
5- تهیه برنامه و انجام عارضه یابی و در ادامه علت یابی
6- ارائه راهکارهای بهبود
7- تدوین و ارائه گزارش

مراحل عارضه یابی

هدف از عارضه یابی، ایجاد یک فهم مشترک و همه جانبه در مورد یک سیستم است تا بر اساس آن، امکان تصمیم گیری در خصوص لزوم ایجاد تغییرات در سیستم و همچنین موضعی که نیاز به انجام تغییرات دارد، روشن شود.
عارضه یابی سازمانی زمانی انجام می شودکه متولیان آن سازمان ، با استناد شاخصه هایی ، متوجه ناکارآمدی در مجموعه می شوند. این تشخیص چنانچه با ارادة اصلاح و بهبود همراه باشد، منجر به انجام فرآیند عارضه یابی خواهد شد. در انتهای عارضه یابی، طراحی گزینه های موجود جهت انجام اقدامات اصلاحی آغاز می گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید